Vi kunne aldrig levere kunstigt indhold til vores rejsende
Kunstig intelligens var på alles læber i 2023, og det fortsætter ikke overraskende i 2024. AI kommer til at erstatte en masse kedelige, gentagne arbejdsgange. Selv i rejsebranchen virker muligheden tillokkende; det går hurtigere, sparer kræfter og tid, og er vel ligeså godt - eller bedre -, fordi en maskine kan brillere med teksten uden at skulle være indstillet til “creative mode”.
Men det er ikke vores foretrukne valg for indholdsproduktion i We Travel. Vi er ikke afhængige af kunstig intelligens til at forklare dig, hvad der er så specielt ved de mennesker og steder, vi arbejder med. Fordi vi ikke kan stole på kunstig intelligens.
Hvorfor ikke, spørger du måske? Nå, lad os få Chat GPT til at give svaret:
"Inden for skræddersyede rejser forbliver den menneskelige berøring uerstattelig, da kunstig intelligens kommer til kort i at fange essensen og nuancen af personlige oplevelser. Mens AI udmærker sig ved dataanalyse, mangler den den medfødte forståelse og følelsesmæssige intelligens, der er nødvendig for at skabe ægte autentisk og skræddersyet rejseindhold. Personlig rejse er et billedtæppe af individuelle præferencer, kulturelle nuancer og unikke perspektiver, som AI har svært ved at navigere i. Når vi begiver os ind på ukendte destinationer, lad os ikke forsage den menneskelige indsigts kunstneriske evne til at kurere skræddersyede rejser, der giver genlyd på et dybt personligt plan."
Vi bad Chat GPT om at komme med forklaringen til vores eksistensberettigelse, og vi synes, at maskinen var ret tæt på at nå den.
Hvordan adskiller vi os fra kunstig intelligens
Så hvad er forskellen mellem maskinindlæringens indkapslende visdom og det, vi har lært i We Travel?
- Først og fremmest har vi brugt og fortsætter med at bruge vores sanser, når vi rejser.
- For det andet drager vi andre konklusioner end den kunstige intelligens.
- For det tredje sælger vi skræddersyede rejseplaner, der er tilpasset den enkelte (ikke hvad flertallet af rejseplaner giver Chat GPT anledning til at sammenfatte).
Vi rejser med åbne sanser. Dette er en del af det, der gør os til eksperter i at servicere andre med skræddersyede rejseplaner.
Kunstig intelligens kan nemt give dig en top ti af attraktioner og steder at bo, men kan den forstå autenticiteten af tingene og stemningen på stederne?
Vi tager hensyn til, hvordan dit ophold er ansvarligt, og hvordan dit hotel er forankret i lokalsamfundet. Dette er en del af vores mission og dermed en meningsfuld måde at skabe rejseplaner på. Kunstig intelligens er (ideelt set) at undgå for meget bias og vil tjene dig i forhold til "hvad de fleste mennesker tænker eller rapporterer" om et sted, en attraktion og et hotel.
Vi tror på at blande niveauet af komfort, fordi vores ambition er at bringe dig i en sindstilstand, når du rejser. Det er som at overskride din forståelse af, hvordan en ferie skal se ud. Det handler ikke om bungee jumping eller at flyve i helikopter over en kløft. Det kunne det være. Men det handler om, hvordan enhver oplevelse på din ferie er en del af en større ambition om at vise, hvordan en kombination af komfortniveauer faktisk vil øge din overordnede forståelse og påskønnelse af de enkelte oplevelser.
Vores tilgang til at skræddersy rejser er utraditionel, fordi vi har skrottet idéen om, at en luksusrejse alene foregår på 5-stjernede hoteller. Men luksusrejsen indeholder noget andet i dag. Den er først og fremmest eksklusiv, fordi den ideelt set er skabt kun til dig; den er personlig og kan meget vel indeholde både klassisk luksus og små, næsten primitive hoteller eller simple oplevelser. Vi varierer indholdet, fordi kassetænkning er forbeholdt charterturismen.
Det handler om den følelse, du søger at forbinde med
Mens kunstig intelligens som ChatGPT vil skræddersy dine ferier i henhold til en række faktorer, som er baseret på dine input, kan den ikke helt forstå dit humør eller fornemme dine følelser. Efter vores mening er de vigtigste faktorer for at skabe skræddersyede rejseplaner, hvem du er, og hvad du vil føle, når du tager på din næste rejse; nå ja, og så selvfølgelig, hvor stort et budget, du vil kaste efter rejsen.
Et generativt værktøj til kunstig intelligens vil sandsynligvis lave rejseplaner, der matcher et stort antal rejsende, de fleste måske endda, men for dem af jer, der søger efter noget andet, noget unikt, noget, der svarer til, hvem du er, er det måske ikke helt så nemt.
ChatGPT vil højst sandsynligt svare med de samme svar på de samme spørgsmål, uanset hvem der spørger. Det vil vi ikke.
På en måde kan du argumentere for, at vi ikke kan formidle det fulde billede af, hvad du skal opleve på en rejse med We Travel; og det kan kunstig intelligens heller ikke. Pointen med at bruge vores mere end 100 års kombinerede rejseerfaringer er dette: Vi kommer ikke med nogen rejseplan eller forslag, før vi har stillet spørgsmål til, hvad du vil opnå med dine rejsetanker. Dette kan sikkert til en vis grad kopieres af en maskine, men fortolkningen af dine svar er en unik måde at forstå dine behov på.
Som Lars udtrykker det: "Vi er nok hverken bedre eller værre end kunstige intelligensværktøjer, når det kommer til at antage, hvad du vil, hvis du sender dine ønsker ind. Forskellen er, at vi insisterer på en dialog med dig. Vi udfordrer dit syn på, hvad du skal gøre, og hvor du skal bo. Vi undersøger, hvorfor du ønsker at rejse. Vi bringer noget ind i ligningen, som næppe helt kan fattes af en maskine, nemlig hvilken slags atmosfære du leder efter."
Rejser bliver faktisk mere komplicerede
Vi har intet imod kunstig intelligens i rejseplanlægningen, men det giver bare ikke mening, når du arbejder eksplicit med at fange atmosfæren på et sted eller indkapsle det uforklarlige.
Kunstig intelligens kan nemt give dig en top ti af attraktioner og steder at bo, men kan den forstå autenticiteten af tingene og stemningen på stederne? Kan den kunstige intelligens udfordre dig til at bo på et knapt så populært sted i én by på din rejseplan og et helt ukendt i den næste by?
Ifølge en større undersøgelse fra 2023 af amerikanske rejsende har 14 % allerede brugt Chat GPT til rejseplanlægning. Og en tredjedel af de amerikanske rejsende planlagde at bruge Chat GPT til rejseplanlægning i de næste seks måneder. Store rejseselskaber er begyndt at benytte AI-teknologi for at hjælpe kunder med forslag og strømline deres rejser.
Men som Erika Richter, VP for Communications & Marketing hos American Society of Travel Advisors, forklarer til TIME Magazine: Rejser bliver mere komplicerede. Folk vil have et personligt præg.
Nogle vil i hvert fald, og vi har sat os for at imødekomme de rejsende med håndholdt rejseplanlægning, som måske tager længere tid, men som også rammer mere plet.
Vi tager hensyn til, hvordan dit ophold er ansvarligt, og hvordan dit hotel er forankret i lokalsamfundet.
We Travel er blevet skabt for at videregive de årelange erfaringer og lærdomme, vi har fået i et krydsfelt mellem traditionel rejseplanlægning og rygsæksrejser. Vi har altid arbejdet med skræddersyede rejseplaner. Forskellen er nu, at vi ser på luksus med et andet sæt briller. Vi forstår, at eksklusivitet ikke handler om navnet eller antallet af stjerner på det hotel, du bor på, men hvordan det får dig til at føle. Vi har erkendt, og erfaret, at rejser, der går op og ned i niveau, blander kortene så at sige, og tager udgangspunkt i helt lokale oplevelser, kræver konstant research og opfindsomhed. Det er vi overbeviste om, at vi gør bedre end kunstig intellligens.
Mens Airbnb nu åbenlyst forfølger den ultimative AI-portier, der kan give dig individualiseret rådgivning, er en af de største udfordringer i rejsebranchen at få værdifuld, personlig rådgivning, der ikke forudser dine behov, men forstår dem og tør udfordre dem.
Eller sagt på en enklere måde: ChatGPT vil højst sandsynligt svare med de samme svar på de samme spørgsmål, uanset hvem der spørger. Det vil vi ikke.