Gå til hovedindhold
Bawah Island resort, Indonesien

Vores syn på tidens rejsebehov

Luksus har mistet sine stjerner

Hvad er luksus? Sådan cirka lige så svært at definere, som at skulle fastslå, hvad der er god stil. 

Luksus er et svært begreb at finde en opskrift på. Men vi vil alle sammen gerne smage på den. Lidt eller meget, en gang imellem eller hver gang. Vores ferierejser er i sig selv en luksus, vi under os selv ud af årets budget. Men samtidig vil vi også gerne have råd til andre luksusgoder i tilværelsen: Nyt køkken, bil, mobiltelefoner, tablets og mange andre ting. Luksus har i mange år været forbundet med noget konkret, en ting, eller som i rejseverdenen: et antal stjerner.

5 stjerner er luksus. 6 af slagsen er über. Sorry guys, no more.

Mikkel, medejer af We Travel

Men luksus har fået en ny mening. Vi vil have oplevelser snarere end ting. Vi vil gerne finde en mening med de penge, vi bruger. Ting er i sig selv ikke nok (selv om de nok kan være rare at have). Sådan er det i hvert fald i den udviklede del af verden. Og faktisk har rejseverden også set en ny form for luksus blusse op: Den udvalgte, lokale oplevelse. At være lokal med de lokale er populært i en grad, så man skulle tro, det aldrig havde været anderledes.

Men det har været anderledes. Tidligere indlogerede vi os på hoteller, der kunne servicere os og forkæle os med telefon på toilettet. Nu går vi efter den lokale oplevelse: Det lokale hotel. Den lokale bar. Det lokale spisested. De lokale. Det autentiske.

Fisker på Inle-søen

Far vild, for Guds skyld

Noget af det mest eksklusive, vi kan komme ud for på rejsen i dag, er at fare vild. Så sker der noget, som ingen rejserådgiver, ingen TripAdvisor, intet venneforslag kunne have forudset. Og i dag er det faktisk også en luksus at kigge forbi de oplagte attraktioner og de selvskrevne byer. For i de andre byer og ved de mindre attraktioner er der færre besøgende og flere lokale, sådan relativt i hvert fald.

Spørg de lokale til råds, når du alligevel er faret vild. Og tænk på, at dit ophold kan være en gave ikke kun til dig, men også til de lokale. For lokale udflugter, lokale hoteller, lokale rejsebureauer er ofte tættere forbundet til lokalmiljøet end store kædehoteller og rejsebureauer. Og det er præcis, hvad We Travel arbejder ud fra.

Socialt ansvarlige hoteller findes i alle prislag og konkurrerer ikke på stjerner.

Vi finder lokale samarbejdspartnere, der er små snarere end store. Vi udvælger udflugter, der har det sociale aspekt viklet ind i din rejse. De giver tilbage til lokalmiljøet med donationer eller på anden vis, så de lokale styrkes af dit ophold. De inddrager folket fra lokalområdet i din rejse, så du møder de lokale i øjenhøjde.

Og øjenhøjde er et udtryk, vi syr rejser sammen ud fra. Tænk, hvis du fik en god bekendt i et eksotisk, fremmed land ud af din rejse. Eller bare blev lidt klogere på, hvad folket selv sagde, ikke kun turguiden. Vi kalder det socialt ansvarlige rejser, og vi er ambitiøse, men ikke religiøse.

Vi har haft øje for de lokale oplevelser længe. Vi vil understøtte den udvikling, der sker ude i den store verden, hvor rejser skal have en mening, der er større en hotelstjernerne. Vi vil invitere jer til at fare vild på rejsen – bare en gang imellem. Vi vil give jer lokale oplevelser, hvor lokale mennesker er i centrum.

Song Saa, Koh Rong, Cambodja

Vi rejser sammen

Vi håber, at du kan se meningen med galskaben. Det er fremtiden, vi adresserer – her og nu. Det kan lyde højpandet eller religiøst. Men det er nu en gang sådan, at rejseverden bevæger sig. Og den signalerer en ny kvalitetssans. Kvalitet består nemlig af noget mere end hotelstjerner. Kvalitet er, når rejsen får en merværdi, der rækker ud over selve glæden ved at rejse.

Den kommende tid giver vi eksempler på, hvad kvalitet er, hvordan den føles, smages og mærkes, ja, måske endda også hvordan den ser ud. Vi sidder med nogle af eksemplerne selv. I sidder med andre. Sammen sætter vi den ny mening med rejsen på dagsordenen. Sammen skubber vi rejsebranchen mod en bedre fremtid.

Vær med, ikke kun som kunde men også som inspirator. Kom med jeres eksempler på gode, socialt ansvarlige rejseoplevelser. Beskriv dem for os, eller nævn dem blot. Måske det var noget, vi burde have på hylderne i We Travel. Vi er åbne, fordi kun sådan bliver vi klogere og bedre. Kun sådan får rejserne i We Travel den mening med galskaben, som vi mener, at de fortjener – som I fortjener. Skriv jer op til mere nyt fra Danmarks første dedikerede rejsebureau til socialt ansvarlige rejser. Og følg os på Facebook

Kom med på rejsen og bliv inspireret med nye destinationer, hoteller og oplevelser. Vi vil gerne høre fra jer, og vi håber, at I vil høre fra os.
 

Lignende indhold

80% af verdens turister besøger bare 10% af verdens turistdestinationer

Underturismen ser lyset

Hands-off - ansvarlige elefantoplevelser

Elefanten i rummet - og i Thailand

Få et unikt rejseforslag - helt uforpligtende

Vi bruger al vores viden og vores netværk til at gøre din rejse til noget særligt.
Giv os et kald eller udfyld kontaktformularen, så kvitterer vi med smil og indlevelse.
- og et tilbud, du forhåbentligt ikke kan sige nej til

Hvorfor We Travel?


  • Unikt og ansvarligt

    Vi giver dig bedre og mere unikke oplevelser og går op i, at dit besøg også er en gevinst for lokalbefolkningen.

  • Smil og ekspertise

    Vi giver dig rådgivning med smil, empati og viden, så du får en rejse, der er skræddersyet præcis til dig.

  • Attraktive priser

    Vi har et ekstremt smidigt omkostnings-setup og er derfor ofte billigere end både nettet og konkurrenter.

Få et nyhedsbrev med hemmeligheder, historier og holdninger

Vi leverer rejser med omtanke, og nyhedsbreve med indsigt. Og sender kun post, når vi har noget på hjerte.