Gå til hovedindhold
Phranakorn Nornlen, Bangkok

Rejseeksperter på en mission

Vi giver hoteller hjerter i stedet for stjerner

Hotelstjerner er et af de levn fra fortiden, som klæber tæt til rejsebranchen. Faktisk så tæt, at begreber som luksus og femstjernet nærmest er blevet en intregreret del af vores hverdagsvokabularium. Det gør det så meget desto sværere at gøre op med, men vi kaster os alligevel ud i det.

Og hvorfor så det? Svaret skal findes i de værdier og det indhold, som er uløseligt forbundet med begreberne. Stjerneangivelsen opstod i kølvandet på 60’ernes og 70’ernes charterrejser. Der var brug for en nem og overskuelig måde at kommunikere pris og kvalitet på. Og det har stjernerne klaret så godt, at de er blevet hængende længe efter, at de i princippet burde være døde og begravede.

I stedet for stjerner, så bruger vi to ikoner til at kategorisere vores hoteller. Et prisikon og et hjerteikon. Begge går fra 0-4 for at undgå, at det bliver forvekslet med stjernesystemet. Dollartegn viser prisniveauet, og hjerterne illustrerer graden af ansvarlighed

Jakob, medejer af We Travel

Grunden til denne lidt kategoriske udmelding er, at stjerneangivelsen i sin essens knytter sig til de fysiske faciliteter og ikke nødvendigvis til oplevelsen. Der har nok været en implicit antagelse, at de to ting hang sammen. Men man skal ikke have rejst meget for at vide, at det langt fra er tilfældet.

Det seneste årti har internationale rating sites som Tripadvisor o.l. til dels hjulpet opgøret med stjernesystem på vejs, i hvert fald i sin gængse forstand. I stedet for nationale retningslinjer udarbejdet af eksperter og brancheorganisationer, så er det her brugerne, der bestemmer.

På sin vis en fornuftig udvikling. Udfordringen er blot, at de har erstattet et stjernesystem med et andet. De har godt nok givet små hoteller, der lever af bløde værdier, en stemme. Her kan et homestay til 50 kr. få ligeså mange stjerner som de fineste hoteller i verden. Og det er et skridt i den rigtige retning.

Problemet er blot, at de samtidig favoriserer hoteller, der er gode til at bruge Tripadvisor aktivt, og at dem med de højeste ratings typisk er dem, der er gode til alle; altså gode og veldrevne mainstream-hoteller. I vores bog er de mest interessante hoteller ikke dem, der ligger højest på Tripadvisor. Det er i stedet dem, der er lige i øjet for nogle, men det helt forkerte for andre.

i vores verden er den unikke oplevelse meget mere følelse, end den er faciliteter. Samtidig oplever vi en tæt sammenhæng mellem de bløde værdier og graden af ansvarlighed

Jakob, medejer af We Travel

I stedet for stjerner, så bruger vi to ikoner til at kategorisere vores hoteller. Et prisikon og et hjerteikon. Begge går fra 0-4 for at undgå, at det bliver forvekslet med stjernesystemet.

Dollartegnet viser prisniveauet, og hjerterne illustrerer graden af ansvarlighed. Altså hvordan og hvor meget hotellet er en gevinst for lokalsamfundet, og hvordan det forholder sig til miljø, affald, co2-udslip osv. Her er det vigtigt at understrege, at dette er vores subjektive vurdering og ikke en certificering.

Hvorfor så hjerter?

Valgtet af hjerter har ligget ligefor. De er en del af vores logo og ligger i vores DNA. Grundlaget for enhver god oplevelse er bløde værdier, for det er dem, der påvirker vores følelser mest. Og i vores verden er den unikke oplevelse meget mere følelse, end den er faciliteter.

Samtidig oplever vi en tæt sammenhæng mellem de bløde værdier og graden af ansvarlighed. Derfor bruger vi hjerter som symbol på ansvarlighed og mere indirekte som symbol på de bløde værdier og selve oplevelsen.

Det er selvfølgelig ikke sort og hvidt. Men det er et forsøg på at lægge nogle andre kriterier og værdier til grund for en klacificering og forsimpling, som sådan nogle inkoner nu engang er. Vores store drøm er, at ansvarlighed på sigt bliver et købsparameter, som alle hoteller bliver nødt til at forholde sig til. Man har jo lov til at drømme.

Lignende indhold

“Nå, jamen laver i så kun dyre rejser?”

Hvad koster en rejse egentlig hos We Travel?

Vi har fået et internationalt søsterselskab

Journey’s Intent - Et naturligt skridt i We Travels udvikling

Få et unikt rejseforslag - helt uforpligtende

Vi bruger al vores viden og vores netværk til at gøre din rejse til noget særligt.
Giv os et kald eller udfyld kontaktformularen, så kvitterer vi med smil og indlevelse.
- og et tilbud, du forhåbentligt ikke kan sige nej til

Hvorfor We Travel?


  • Unikt og ansvarligt

    Vi giver dig bedre og mere unikke oplevelser og går op i, at dit besøg også er en gevinst for lokalbefolkningen.

  • Smil og ekspertise

    Vi giver dig rådgivning med smil, empati og viden, så du får en rejse, der er skræddersyet præcis til dig.

  • Attraktive priser

    Vi har et ekstremt smidigt omkostnings-setup og er derfor ofte billigere end både nettet og konkurrenter.

Få et nyhedsbrev med hemmeligheder, historier og holdninger

Vi leverer rejser med omtanke, og nyhedsbreve med indsigt. Og sender kun post, når vi har noget på hjerte.