Vi har mødt en ægte pioner i hotelindustrien
ANCHALIKA KIJKANAKORN ER PÅ EN MISSION, og hun har travlt. En mission, der skal rykke ved din forestilling af et traditionelt hotel og resort. En mission om at gøre op med årtiers klassiske hotel-management, og i stedet åbne hoteller der har en ansvarlighedsprofil, er first-mover på bæredygtige løsninger og samtidig evner at skabe en stemning og en stil, der gør det lidt rarere at bo på hotel.
Anchalika har travlt på den kloge måde. Efter en karriere på højeste niveau inden for den globale finansielle sektor, gik hun igang med at lave familiens sommerhus i Pranburi (syd for Hua Hin) om til et resort, der reelt blev til Thailands første boutique-hotel af den slags, man forelsker sig i, fordi man er klar til at tage indretningen, stemningen og stilen med hjem og bygge sit hjem op efter det. I dag har Anchalikas hotelforretning spredt sig til tre forskellige brands og mange forskellige destinationer.
We Travels bestyrelseformand har talt med Anchalika.
Hvad kan hotelindustrien bidrage med på den lange bane ?
AK: Ansvarlig turisme skal og bør være i "hjertet" af turismeindustrien, hvis vi skal overleve. Akaryn hotelgruppen er født med dette fokus. Det kræver at vi såvel bevarer som beskytter vor natur og kultur for at industrien kan blive langtidsholdbar. Vi har faktisk som hotelsektor mulighed for at påvirke og uddanne næste generation og være en nøgle-drivkraft i processen. Ingen kunder ønsker at se noget, der er nedslidt og engang var smukt. Det gælder både i relation til natur og kultur. Det er ødelæggende for den verden, vi lever i, og det er dårligt for forretningen.
Hvor ser du markedet for ansvarlig turisme i fremtiden?
AK: Flere og flere rejsende er idag klædt på med den sidste teknologi og et højt informationsniveau. De har evnen til at rejse "off the beaten track" og agere langt hurtigere end før. Det skaber heldigvis også et ønske om at være en reel proaktiv del af oplevelsen, og efterlade et positivt fodaftryk på de steder de besøger. Jeg tror på, at er vi som industri i stand til at gøre ansvarlig og bæredygtig turisme tilgængelig for gæsten, så er der en ekstrem stor interesse for at deltage. At gøre det let og relevant er en del af vores fokus hos AKARYN Hotels. Eksempler er vores genbrugelige vandflasker, der holder evigt, som gæsterne får. Samtidig kan kunderne vælge at donere penge til vores fond Pure Blue Foundation, og følge hvad pengene går til. "Refill" af vand er gratis. Vi bruger ikke plastik sugerør, men genanvendelige sugerør. En lille taske til shopping findes på værelset, så vi eliminerer plastic poser. Vi benytter 100% oliebaseret shampoo og sæber, der ikke er indpakket i plastik, og som kan købes med hjem. Listen er lang. Altsammen enkelt og brugbart og fuldt integreret i opholdet. Det skaber simpelthen en bedre følelse. Og den goodwill og oplevelse tager man med hjem. Og så er Akyra Tas Sukhumvit jo det første hotel i Sydøstasiens, der er fri for plastik.
Hvordan kan vi som forbrugere sikrer os at opholdet har en reel ansvarlighed, og ikke blot misbruger det?
AK: Min generelle påstand er, at man kan se og mærke det, når du er på destinationen. Det er et DNA der er hos teamet og de ansatte. Den følelse kan man mærke. Få desuden hjælp af nogen til at vælge rigtigt. For som forbruger er det ikke altid nemt at gennemskue. Der er desværre ikke mange certificeringer i dag, som du kan regne med som et reelt kvalitetsstempel. Så brug kræfterne på at få gode råd fra nogen, der kender markedet og vil den reelle ansvarlighed. Og glem ikke, at du også skal lave din egen research, inden du beslutter dig.
Ansvarlig turisme skal og bør være i "hjertet" af turismeindustrien, hvis vi skal overleve.
Akaryn hotelgruppen er født med dette fokus.
Har du et lokalt tip i Bangkok omkring restauranter eller lokale oplevelser i området omkring Akyra Tas ?
AK: Bangkok er en kæmpe uudforsket jungle med så mange alternativer. Og junglen ændrer udseende konstant. Den ændrer rytme. Det er det, der er med til at gøre Bangkok helt unik. Tal med vore ansatte og conciergen på Akyra. De kan ramme netop dit behov på dagen. Rejsende vil og har altid villet det autentiske møde. Og det kræver et mere personligt møde, en mere personlig service. Anbefalinger bliver hurtigt gamle, og man skal være på tæerne i Bangkok.
Mine egne favoritsteder ændrer sig også løbende, da restaurant- og barscenen er i konstant udvikling. Men skal jeg fremhæve en oplagt godbid i Bangkok, så er det vores egne anbefalinger under navnet The Hidden Bangkok - en fin oplevelse der tager udgangspunkt i den gamle europæiske kulturarv .
Hvad er din egen favoritdestination- og oplevelse, når du selv har ferie?
AK: Det kan lyde lidt kedeligt, men da jeg rejser så ekstremt meget professionelt, er mit behov, når jeg har fri, ret lokalt. Faktisk er Bangkok og mit hjem på Aleenta Phuket og Aleenta Pranburi, tæt på Hua Hin, mine foretrukne steder, når jeg skal koble af med familien. Det er mine egne, små perler.
Derfor vægter Anchalikas ord tungt
Anchalika Kiljkanakorn er grundlægger og CEO af den thailandske hotelgruppe Akaryn Hotel Group, der driver tre brands i form af Aleenta, Akyra og Akaryn.
Ved siden af sine egne brands har Anchalika i flere år ligeså været global bestyrelsesformand for Small Luxury Hotels of the World. Så hvem bedre end at spørge indtil luksus anno 2018 i en ansvarlig kontekst.
We Travel har de sidste par måneder ved selvsyn oplevet hvordan de respektive hoteller går en forskel på by såvel som på strand. Desværre er Akyra-hotellerne i hhv. Bangkok og Phuket lukket under covid; dem var vi ellers meget glade for.
Men på en smuk stille strand lige nord for Phuket mødte vi en anden verden på Aleenta Phuket - et andet Phuket væk fra larm og støj - et sted, som var i stand til at skabe en cool stemning og et godt alternativ til den store industrielle og pumpede feriemaskine.